A Sully film két nagy tanulsága
„Mi történik, ha mindkét hajtómű megáll?” Tettem fel a kérdést Eschenbach Lacinak, aki akárcsak Sully, A320-as Airbuson kapitány. A válasz, amelyet az alábbi videóban találsz erősen egybe függ azzal, amit a Sully filmben láthattunk.
1. tanulság
Most már tudod, hogy egy repülőgép nem kezd el zuhanni, ha megáll az összes hajtóműve. Vitorlázórepülővé változik át, hiszen azokban sincs motor.
Nem véletlenül emlegetik sokan íratlan szabályként, hogy a repülést illő a vitorlázással kezdeni. Ott ugyanis megtanulja a növendék, hogy milyen a motor nélküli repülés. Anno Sully is vitorlázott, nem is keveset. Ennek a tapasztalatnak nagy hasznát vette bő 40 évvel később.
Egy kis technikai háttér: minden gépnek van egy úgynevezett siklószáma, amely megmutatja, hogy 1 km magasból milyen messzire tud eljutni (elsiklani) a gép motor nélkül. Ez a szám egy Cessna 150-esnél 10. Azaz ha 1 km magasan megáll a motor, akkor vízszintesen 10 km-re tudunk eljutni vele (szélcsendben).
Egy komolyabb vitorlázógép 50-es siklószámmal rendelkezik, míg a jó öreg hazai oktatógép, a Góbé 24-es siklószámmal bír. Akárcsak az A320-as Airbus.
A filmben is jól megfigyelhető volt, hogy szép lassan közelít a föld, pontosabban a Hudson vízfelszíne felé a gép, nem pedig meredeken zuhanva. Ezt értékeltem, hiszen egy katasztrófafilmben motormegállás esetén a legtöbb esetben kb. 45 fokos szögben közelít a gép a föld felé, ami irreális.
A legtöbb emberben pedig emiatt az a tévhit él, ha megáll a hajtómű, akkor mint a kő, úgy kezd el közelíteni a gép a föld felé. Baromság! A szárnyak miatt repül a gép, a hajtóművek csak a zajt keltik. Amíg van szárnya a gépnek, addig nincs klasszikus értelemben vett zuhanás.
Érdekel a repülés világa? Május 14-én indul a Pilóta leszek előkészítő tréning! Ez egy 100% online nézhető, több, mint 15 órás tréning és mentorálás. Pár napod még maradt jelentkezni! Klikk a képre vagy piros gombra és nézd meg a részleteket! ![]() Érdekel a tréning! |
---|
2. tanulság
Bármikor tud újat mutatni a repülés. Sully esetében 42 év után történt meg az, ami korábban még egyszer sem. Sok ezer repült órával a háta mögött.
Sokan mondják vízválasztónak az 500 órát. Ezt a szakaszt kell túlélni, mert sokan ebben az időszakban hibáznak. Érthető, hiszen ennyi idő után már szinte rutinná válik minden és talán lazábban is repül az ember.
A film azonban megtanított arra, hogy bármikor beüthet egy olyan dolog, amivel korábban még nem találkozunk és a legkevésbé számítunk rá. Emiatt mondják azt az öreg, tapasztalt pilóták és oktatók, hogy egy dolgot nagyon meg kell tanulni a repülésben. Az alázatot.
Hagyj üzenetet