Saját feketedobozok a kisgépes repüléshez
Régóta bennem van, hogy írjak arról pár gondolatot, hogy miként lehet segíteni egy-egy kisgépes baleset felderítését és megkönnyíteni a szakemberek munkáját a rekonstrukció során. A tegnap Gödöllőn történt négyes tragédia hatására úgy gondoltam, hogy nem halogatok tovább.
Még mielőtt belefogunk hadd tisztázzak néhány fontos dolgot. Jól esik, hogy a Pilótaszemmel oldalra és erre a blogra sokan szakértői oldalként és bejegyzésekként tekintenek. Ugyanakkor én egyáltalán nem tartom magam szakértőnek és ez sem egy szakértői oldal és blog. Csupán a repülés szépségeit és világát kívánom közelebbről bemutatni azoknak, akik érdeklődnek eme világ iránt.
A balesetes témákat pont emiatt kerülöm, most sem kifejezetten a megtörtént esetekről lesz szó. Inkább csak néhány lehetőséget igyekszem bemutatni. Következzék némi előzmény.
A közúti baleseteket kb. 14 éves korom óta (amióta elkezdtem robogózni) mindig is értetlenül figyeltem. Miért kellett megtörténni, miért kellett ártatlanoknak életüket veszteni?
Érdekel a repülés világa? Május 14-én indul a Pilóta leszek előkészítő tréning! Ez egy 100% online nézhető, több, mint 15 órás tréning és mentorálás. Pár napod még maradt jelentkezni! Klikk a képre vagy piros gombra és nézd meg a részleteket! ![]() Érdekel a tréning! |
---|
Olyannyira érdekelt ez a téma, hogy a BME Közlekkaron folytatott autógépész tanulmányaim során a közlekedésbiztonság mellékszakirányt választottam. Itt elég mélyen foglalkoztunk a közúti balesetek rekonstrukciójával. Bírósági tárgyalásokra jártunk, nyáron a helyszínelőkkel jártam és szemléztem Budapest közúti baleseteit.
A rendőrök szerint ezeknek a baleseteknek a rekonstrukciója már-már varázslás. Minimális bemenő adatból összetenni és megmondani, hogy mi történt. Valóban sokszor annak tűnik, emiatt legtöbbször nem egyszerű a szakértők feladata. Régen, amikor az ABS nélküli autók hosszabb vagy rövidebb féknyomot hagytak, abból könnyű volt kiszámolni az ütközés előtti haladási sebességet. Mára viszont már a modern technika miatt a nyomok szinte teljes egészében eltűntek az útról, ami nehezíti a rekonstrukciót.
Ilyeneket nem találni a kisgépekben, létezik viszont néhány alternatíva
A repülésben hasonló nyomokról nem beszélhetünk, hiszen a levegőben nem lehet fékcsíkot hagyni. Ennek és még számos információ hiányában pedig igen nehéz a rekonstrukció. Főleg a kisgépeknél, hiszen itt nincs feketedoboz. Kivéve, ha mi magunk viszünk magunkkal néhány kütyüt, ami már-már feketedobozként funkcionál. Természetesen a megszokott adatok csupán töredéke áll rendelkezésre. Vannak viszont olyanok, amelyek igen hasznos információkat tárolnak a későbbi vizsgálódás szempontjából.
Megjegyzem, ezek az eszközök nem azt a célt szolgálják, hogy a katasztrófát elkerüljük, sokkal inkább a keresést és rekonstrukciót segítik, amennyiben épségben, működőképes állapotban találják meg őket.
Ilyen lehet például egy vagy két sportkamera, melyeket bepattintva a szélvédő mögé és/vagy a gép külsejére rakva már rengeteg információval szolgálhat a későbbiekben. Egy 5 vagy 10 Hz-en működő GPS logger a sebességen túl a magasság és irányszög adatokat is menti beépített memóriájába 0,1 vagy 0,2 másodpercenként. Ezek mellé pedig egy diktafont bekötve az intercomba máris rögzíthetünk minden beszélgetést, ami a frekvencián és a kabinban a pilóta és az utas(ok) között zajlik.
Ezek közül egyetlen eszköz is rengeteg információval tud szolgálni
Meg lehet még ezt fejelni egy élő gps-es nyomkövetéssel, ami a mai okostelefonokon már simán elfut és 5-10-20 másodpercenként pozíciót küld valós időben egy szervernek, amit a világ bármely pontján követhetünk. Miért jó ez? Több olyan eset történt, hogy naplemente előtt kicsivel esett le valaki és éjszaka már nem tudták keresni a sötét miatt. Egy ilyen alkalmazás 5-10 méteres pontossággal mondja meg, hogy hol van a leesett gép, emiatt a keresés lényegesen egyszerűsödik és nem szükséges megvárni a napfelkeltét.
Itt a modern kor, itt vannak a modern, ráadásul nem is vagyonokba kerülő eszközök. Tessék őket használni, ha nem is mindet egyszerre, de egy-kettőt legalább. A repüléseim során nincs olyan, hogy ne menjen pl. a logger vagy a diktafon.
Igen, ezek nem mentenek meg a bajtól, de ha már bekövetkezett és nincs aki elmondja, hogy mi történt odafent, legalább örökítsük meg valamilyen formában, hogy könnyebb legyen a szakértők élete és világosan derüljön fény arra, hogy mi volt az oka a tragédiának.
Igen, ezek nem mentenek meg a bajtól, de van, ami lehet:
http://flarm.com/
Nyilván elsősorban a vitorlázó repülőgépekben terjedt el, de nagyobb repülési kultúrával rendelkező országokban szinte minden gépbe raknak. Sőt, otthonról nézheted, a flarm-mal rendelkezőket:
http://live.glidernet.org/
Szvsz értelmesebb lenne a flarm-okat kötelezővé tenni, mint a 8.33 kHz-es rádiókat…
Igazad van abban, hogy ezek az eszközök segítenek a miértek megtalálásában. Jómagam ugyan nem repülök, de használok GPS data loggert, ami nagyjából egy USB memória méretű. Kisgépen még nem próbáltam, de a boeingeken sajna 2000 méter felett nem működik.
De. A „miért”-ek között az egyik legfontosabb a fegyelem. Sokan azt gondolják, a szabályok betartása opcionális. Kerékpárral, autóval…és igen. Repülőgéppel. Nem nagy dolgokról van szó, csak arról a rossz beidegződésről, hogy mi majd eldöntjük, mikor melyik szabály a fontos. Igen. Sokszor szinte nevetséges betartani a szabályt, néha hülyének néznek, ha kétszer is elmondod a rádióban, hol vagy, ha olyankor is rádiózol, mikor elvileg nem szükséges.
Igen, jó ötlet a technikai eszközök használata. De ezek nem fognak a szabályok betartására ösztönözni, csak akkor, ha utána – eseménymentes repülésnél is- valaki átnézi, és legalább figyelmeztet, ha szabálytalan voltál.
De hát én még csak kívülállónak se vagyok nevezhető, csak szeretem a repülést.
Gödöllőn igazából több repülési szabályt tiportak sárba! Mind a reptér mind az utasokkal felszálló gép óriásit hibázott!
Eje üzem alatt a használatos pályairánnyal szemben felszálni.. És ezt a repvez. engedélyezte..
Ehhez nem sok mindent kell akkor hozzátenni. A leszálló gép mit sem sejtő pilótája valószínűleg nem látta a felszálló, emelkedő és alája forduló gépet, mert az a holt térben volt. A felszálló pilóta nem a légteret figyelte, hanem az utasokkal kommunikált. A repvez meg bízott a jószerencsében!