Saját feketedobozok a kisgépes repüléshez

Régóta bennem van, hogy írjak arról pár gondolatot, hogy miként lehet segíteni egy-egy kisgépes baleset felderítését és megkönnyíteni a szakemberek munkáját a rekonstrukció során. A tegnap Gödöllőn történt négyes tragédia hatására úgy gondoltam, hogy nem halogatok tovább.

Még mielőtt belefogunk hadd tisztázzak néhány fontos dolgot. Jól esik, hogy a Pilótaszemmel oldalra és erre a blogra sokan szakértői oldalként és bejegyzésekként tekintenek. Ugyanakkor én egyáltalán nem tartom magam szakértőnek és ez sem egy szakértői oldal és blog. Csupán a repülés szépségeit és világát kívánom közelebbről bemutatni azoknak, akik érdeklődnek eme világ iránt.

A balesetes témákat pont emiatt kerülöm, most sem kifejezetten a megtörtént esetekről lesz szó. Inkább csak néhány lehetőséget igyekszem bemutatni. Következzék némi előzmény.

A közúti baleseteket kb. 14 éves korom óta (amióta elkezdtem robogózni) mindig is értetlenül figyeltem. Miért kellett megtörténni, miért kellett ártatlanoknak életüket veszteni?

       
Érdekel a pilótaképzés?
Akkor a Pilóta leszek könyvben mindenre megtalálod a választ! Most egy rakás bónuszt is kapsz hozzá! Klikk a könyvre és nézd meg a részleteket!

Érdekel a könyv!

Olyannyira érdekelt ez a téma, hogy a BME Közlekkaron folytatott autógépész tanulmányaim során a közlekedésbiztonság mellékszakirányt választottam. Itt elég mélyen foglalkoztunk a közúti balesetek rekonstrukciójával. Bírósági tárgyalásokra jártunk, nyáron a helyszínelőkkel jártam és szemléztem Budapest közúti baleseteit.

A rendőrök szerint ezeknek a baleseteknek a rekonstrukciója már-már varázslás. Minimális bemenő adatból összetenni és megmondani, hogy mi történt. Valóban sokszor annak tűnik, emiatt legtöbbször nem egyszerű a szakértők feladata. Régen, amikor az ABS nélküli autók hosszabb vagy rövidebb féknyomot hagytak, abból könnyű volt kiszámolni az ütközés előtti haladási sebességet. Mára viszont már a modern technika miatt a nyomok szinte teljes egészében eltűntek az útról, ami nehezíti a rekonstrukciót.


Ilyeneket nem találni a kisgépekben, létezik viszont néhány alternatíva

A repülésben hasonló nyomokról nem beszélhetünk, hiszen a levegőben nem lehet fékcsíkot hagyni. Ennek és még számos információ hiányában pedig igen nehéz a rekonstrukció. Főleg a kisgépeknél, hiszen itt nincs feketedoboz. Kivéve, ha mi magunk viszünk magunkkal néhány kütyüt, ami már-már feketedobozként funkcionál. Természetesen a megszokott adatok csupán töredéke áll rendelkezésre. Vannak viszont olyanok, amelyek igen hasznos információkat tárolnak a későbbi vizsgálódás szempontjából.

Megjegyzem, ezek az eszközök nem azt a célt szolgálják, hogy a katasztrófát elkerüljük, sokkal inkább a keresést és rekonstrukciót segítik, amennyiben épségben, működőképes állapotban találják meg őket.

Ilyen lehet például egy vagy két sportkamera, melyeket bepattintva a szélvédő mögé és/vagy a gép külsejére rakva már rengeteg információval szolgálhat a későbbiekben. Egy 5 vagy 10 Hz-en működő GPS logger a sebességen túl a magasság és irányszög adatokat is menti beépített memóriájába 0,1 vagy 0,2 másodpercenként. Ezek mellé pedig egy diktafont bekötve az intercomba máris rögzíthetünk minden beszélgetést, ami a frekvencián és a kabinban a pilóta és az utas(ok) között zajlik.

cuccok
Ezek közül egyetlen eszköz is rengeteg információval tud szolgálni

Meg lehet még ezt fejelni egy élő gps-es nyomkövetéssel, ami a mai okostelefonokon már simán elfut és 5-10-20 másodpercenként pozíciót küld valós időben egy szervernek, amit a világ bármely pontján követhetünk. Miért jó ez? Több olyan eset történt, hogy naplemente előtt kicsivel esett le valaki és éjszaka már nem tudták keresni a sötét miatt. Egy ilyen alkalmazás 5-10 méteres pontossággal mondja meg, hogy hol van a leesett gép, emiatt a keresés lényegesen egyszerűsödik és nem szükséges megvárni a napfelkeltét.

Itt a modern kor, itt vannak a modern, ráadásul nem is vagyonokba kerülő eszközök. Tessék őket használni, ha nem is mindet egyszerre, de egy-kettőt legalább. A repüléseim során nincs olyan, hogy ne menjen pl. a logger vagy a diktafon.

Igen, ezek nem mentenek meg a bajtól, de ha már bekövetkezett és nincs aki elmondja, hogy mi történt odafent, legalább örökítsük meg valamilyen formában, hogy könnyebb legyen a szakértők élete és világosan derüljön fény arra, hogy mi volt az oka a tragédiának.