Viharos szélben repülni?

2016. december 2-án hajnalban országszerte ítéletidőre ébredhettünk. Komoly szél tombolt, amely a nap folyamán tovább erősödött és az ország bizonyos pontján 135 km/órás lökéseket is mértek. Ilyen időben kisgéppel repülni szinte lehetetlen és életveszélyes, az utasszállítóknak viszont menni kell, nincs mese.

Vajon nekik is megnehezíti a dolgukat a viharos szél? A fel és leszállások során mindenképpen, főként akkor, ha nagyok a széllökések az alapszélhez képest. A irányultság sem mindegy. Tegnap stabil észak-nyugati szél fújt, ami szerencsés, hiszen ez a budapesti nemzetközi reptéren pályairányú szelet jelent, azaz nem kellett számolni oldalszéllel.

Azonban nem csak a fel- és leszálló gépekre volt hatással az ítéletidő. Az ország felett átrepülő gépek is megérezték a jótékony vagy éppen kellemetlen hatását a 100 km/óra feletti szélnek.

sebessegekA DK felé tartó gépek a hátszél miatt jelentősen begyorsultak, míg az ÉNy-i irányba repülők lelassultak

A fenti FlightRadar24 adatai egyértelműen mutatják, hogy ki az akinek kedvezett a viharos szél. Természetesen azoknak, akik délkelet felé repültek, hiszen nekik erős hátszelük volt, míg az ellentétes irányba repülők lényegesen lassabban mentek a megszokotthoz képest. Az átlag 800-900 km/óra sebességhez viszonyítva most 700 km/óra alatti illetve 1000 km/óra feletti sebességeket is láthattunk.

       
Érdekel a repülés világa?
Május 14-én indul a Pilóta leszek előkészítő tréning! Ez egy 100% online nézhető, több, mint 15 órás tréning és mentorálás. Pár napod még maradt jelentkezni! Klikk a képre vagy piros gombra és nézd meg a részleteket!



Érdekel a tréning!

Fontos tudni, hogy a repülőgépekbe épített sebességmérő a levegőhöz viszonyított sebességet mutatja, azaz nagyjából ugyanazt láthatták a pilóták mindkét cockpitben. A szél jótékony vagy kevésbé jótékony hatása pedig a föld feletti sebességben mutatkozik meg, ez a tempó látható a FlightRadaron is. Levegőben közlekedve talán kicsit nehezen megfogható ez, lássunk egy hétköznapibb példát.

Ha kimész a folyó partra, pl. Pesten vagy Budán a Lánchíd és az Erzsébet híd közé, akkor láthatod, hogy azok a hajók, amelyek észak felé haladnak lényegesen lassabbak kintről, azaz a partról nézve, mint a dél felé haladók. Miért is? Mert a Duna dél felé folyik, azaz a víz folyási sebessége hozzáadódik a hajó sebességéhez, emiatt gyorsabban fog haladni a parthoz képest. Aki pedig árral szemben úszik ő lényegesen lassabb lesz a partról szemlélve.



A nagygépes világról röviden ennyit, a fenti videóban a szél és a kisgépes repülés kapcsolatáról tudhatsz meg további érdekességeket. Az eddig olvasottak figyelembe vételével felmerülhet a kérdés benned. Ha olyan erős a szél, akkor akár egy helyben is lehet állni egy repülővel? Igen! A fenti videóban ezt is megmutatom hogyan lehetséges, továbbá sok hasznos információt is megszerezhetsz a kisgépes repülésre egyik legnagyobb hatással lévő meteorológiai jelenségről, a szélről.