Három lehetséges út a nagygépes pilóta karrierhez
Közel két hónapja írtam már arról, hogy milyen trendek uralkodnak manapság a nagygépes pilóta piacon. Kétségtelen, hogy az évről-évre növekvő légiforgalom egyre több pilótát kíván. Több Internetes forrás is beszámolt már arról, hogy 2020-ra komoly pilótahiány lesz, de nem is kell ennyire előre menni az időben. A szomszédos Ausztriában üzemelő Austrian Airlines légitársaság ugyanis 300 járatot volt kénytelen törölni idén nyáron pilótahiány miatt.
Ha az a célod, hogy nagygépes pilóta legyél, akkor jó korszakban vagy! Az elkövetkező években folyamatosan szükség lesz első tisztekre és kapitányokra, szóval hajrá! Annak érdekében, hogy sikerrel haladj az úton és néhány év múlva nagygépes pilóta lehess, összeszedtem három lehetséges utat és néhány kiegészítő tanácsot számodra.
1. A leggyorsabb és legdrágább út
Korábban csak külföldön volt, tavaly óta viszont már idehaza is elérhető a légitársaság által kínál kadét program. Nyíregyházán a Wizz Air két év alatt a nulláról eljuttatja a kadétokat az Airbus A320 jobb első ülésééig, ami elég jól hangzik. Két év alatt nagygépes pilóta lehet belőled. Igen, ha minderre van 120 ezer Euród, azaz kb. 36 millió Forintod.
A közforgalmi repülés csúcsa: egy Airbus A380-as gépen kapitányként repülni
Gimnázium után és a 20 évek elején járó fiataloknak természetesen ez önerőből aligha járható út, külső segítségre van szükség. Ettől az összegtől a legtöbben hátast dobnak, ami érthető. Néhányan viszont arra panaszkodnak, hogy miért nincs olyan, mint külföldön több helyen is: a légitársaság finanszírozza a kadét programot, a képzés díját pedig később levonják a fizetésből. Létezik itthon is egy nagyon hasonló út, a második út.
Érdekel a pilótaképzés? Akkor a Pilóta leszek könyvben mindenre megtalálod a választ! Most egy rakás bónuszt is kapsz hozzá! Klikk a könyvre és nézd meg a részleteket! ![]() Érdekel a könyv! |
---|
2. A költséghatékony arany középút
Idehaza már évtizedek óta folyik a Nyíregyházi Főiskolán (ma már Nyíregyházi Egyetem) hivatásos pilótaképzés. A manapság ott végzettek szinte kivétel nélkül, a végzést követő 1-3 éven belül eljutnak valamelyik légitársasághoz, ahol nagygépes pilótaként keresik a kenyerüket. Erre a képzésre érettségivel lehet jelentkezni, a képzés hossza 3,5 év. A korábbi államilag támogatott képzés mára már megszűnt, emiatt a képzés önköltséges, amelynek összege 13-14 millió Forint körül mozog.
Több száz mezőgazdasági és közforgalmi pilóta itt tanulta meg a szakmát
Nyugalom, most nem kell feltétlen hátast dobni. Való igaz, hogy nem kevés pénzről van szó. A Diákhitel 2 viszont kellően kedvező konstrukciót biztosít, emiatt aki komolyan ezt a szakmát képzeli el magának hosszú távon, éljen a Diákhitel 2 adta lehetőségekkel. Évi 2%-os kamatot kell visszafizetni és maximum 40. éves korban kell elkezdeni a törlesztést. Ha valaki 23-25 évesen bekerül egy légitársasághoz, és pár év múlva kapitány lesz, akkor nem jelent majd gondot visszafizetni ezt az összeget.
Bekerülni a főiskolára nem jelent különösebb kihívást, nem kell hiper-szuper tanulónak lenni, bent maradni viszont már nem olyan egyszerű.
3. A leglassabb, ugyanakkor legnépszerűbb út
A repülést gyerekeknek találták ki. Jól mutatja ezt az a tény, hogy a vitorlázórepülést már 15 éves korban el lehet kezdeni, az egyedül repülésre pedig 16 éves korban kerülhet sor. A legtöbben már ekkor elkezdik a nagygépes karrier felé vezető utat. Évekig a vitorlázóreptéren vannak, majd motoros gépre is megszerzik a szakszót. Ezt követően jöhet az óragyűjtés majd a CPL vagy ATPL elmélet.
Mire oda kerül valaki, hogy felvételizzen egy légitársasághoz, akár 10 év is eltelik. Lehetőség van arra, hogy kihagyd a vitorlázórepülést és valamelyik iskolánál elkezdd a PPL majd ATPL képzést. A legtöbben ezt az utat választják az országban. A repült órák gyűjtése viszont szintén idő és pénz. Összeget tekintve ez az út is nagyjából 14 millió forint, a képzés viszont nincs olyan rendszerbe foglalva, mint pl. a Nyíregyházi Egyetemen. Ez az út jóval kötetlenebb, emiatt hosszabbra is szokott sikerülni. Ezen felül itt teljes egészében saját zsebből kell fizetni mindent, a Diákhitel 2 itt nem jöhet szóba.
További tanácsok
Bármelyik utat is választod, tudd, hogy ezen a területen is főként a fiataloké a jövő. Ha 35 éves korig nem csapsz bele egy olyan képzésbe, ami 2-3 év alatt eljuttat a nagygépig, akkor ne reménykedj abban, hogy felvesznek valahová. Főként, ha a nulláról kezded. Volt már rá példa, hogy 40 felett helyezkedett el valaki egy légitársaságnál, de neki előtte volt több, mint 1000 órája kisgépen plusz oktatott is.
A business jet-es repülés jó alternatíva lehet a nagygépes mellett, ráadásul változatosabb is
Ne tévesszen meg az, hogy pilótahiány van a világban. Ennek ellenére nem fognak enyhíteni a követelményeken. Tény, hogy több helyen 500 óráról levitték 300 órára vagy az alá a szükséges óraszámot, de az alapvető tudást, ami a biztonságos repüléshez kell, azt megkövetelik. Az alsó óraszám pedig csak lehet mondani formalitás.
Ha 300 óra kell és odamész 310 órával nagy eséllyel lesz olyan (a többség), akinek van 500-600 órája és akár oktatói múltja is. Természetesen ez sem jelent garanciát, ismerek olyat, aki már majdnem megkapta az Airbus jobb ülését, de a tréningek végén bukott el. 500 feletti óraszámmal és oktatói múlttal.
Fontos még szem előtt tartani, hogy a 2. és 3. út a maga 13-14 milliós árával nem tartalmazza a type ratinget, azaz a típus jogosítást az adott repülőgépre. Egy business jetre ez lehet, hogy „csak” plusz 5 millió Forint körüli összeg lesz, Boeing vagy Airbusra viszont ennek kb. a duplájával kell számolni. Nagy szerencse kell ahhoz, hogy a társaság fizesse a típusképzést. Ebben az esetben viszont a fizetésedből fogják levonni majd éveken keresztül. Nem könnyű út egyik sem, ez tény.
Nem csak a nagygép, egy motoros vitorlázó gép is tud olyan élményt adni,
amit életed végéig nem fogsz elfelejteni
Ha már kifutottál a korból vagy a fentiek után nagy falatnak tűnik a nagygépes karrier, akkor se add fel a pilóta álmaidat! Csinálj egy kisgépes jogosítást a nagygépes töredék áráért és élvezd a repülés és a pilótaság élményét kettő vagy négyszemélyes gépeken. Azok egyébként is nagyobb élményt adnak, mint a több tíz vagy száz tonnás monstrumok. Emellett ne gondold, hogy a nagygépes pilóták mindennapjai olyan rózsaszín világban telnek, mint azt a YouTube-on lévő néhány perces összevágott videók szemléltetik. Hogy milyen az élet nagygépes pilótaként, azt Eschenbach Laci elmeséli Neked is a Megvalósult pilóta álmok c. könyv egyik videóinterjú bónuszában.
Eschenbach Laci 62 percen keresztül mesél a könyvhöz járó bónuszban
a nagygépes karrierről és a mindennapi életéről
Ha ezeket a sorokat még olvasod, akkor nagy Like és köszönet Neked, hogy végig itt voltál! Ha bizonytalan vagy, esetleg kérdésed merült fel, akkor keress bátran a kapcsolat menüben található űrlapon keresztül, igyekszem segíteni mindenben, amiben tudok. Ha boldogulsz nélkülem, akkor hajrá! Mielőbb érd el a pilóta céljaidat!
14 hozzászólás