Három lehetséges út a nagygépes pilóta karrierhez
Fontos: ez a cikk 2016-ban íródott, 2023 októberében viszont frissítettem a jelenlegi trendeknek és lehetőségeknek megfelelően.
A covid már lecsengett, nem érdekel különösebben senkit már, nincs is nagy hatása a mindennapi életünkre. Itt van viszont a közel két éve zajló orosz-ukrán háború és nemrégiben kirobbant egy újabb konfliktus a Közel-Keleten is. Ez beárnyékolhatja a gondolatainkat, bizonytalanná teheti a jövőképünket. Aggódni viszont nem kell. Ha meghátrálsz, megtorpansz, akkor biztos, hogy nem közelebb, hanem távolabb kerülsz a pilóta álmaidtól.
A koronavírus két vállra fektette a légiipart, amiből szerencsére mostanra sikerült visszatérni a vírus előtti szintre. Sőt, 2024-ben valószínű már túl fog szárnyalni minden korábbi rekordot az utasszállító repülős iparág. A vírus előtt nagy hiány volt a pilótákból majd hirtelen sok lett belőlük. Most viszont újra pilótahiány van és várhatóan lesz is még sokáig.
Több légitársaság duplázni fogja a flottáját. A WizzAir a nyílt napjain folyamatosan hangoztatja a Wizz500 „szlogent”. Az évtized végéig 500 gépes flottát akarnak. Jelenleg még nem érte el a gépek száma a 200-at. Ez több, mint kétszeres növekedés. Sőt, egy napokban megjelent interjúban már a jövő évtized végéig háromszoros növekedést vizionál a társaság.
Pilótára tehát egyre nagyobb szükség lesz a következő 10-20 évben, jó és megtérülő befektetés, ha pilótának tanul az ember, de csak akkor, ha valóban ez az álma. Szívből kell, hogy jöjjön a repülés és a pilótaság iránti érzelem, különben pár évnél tovább nem fogja bírni csinálni senki. Lássuk, milyen lehetőségek vannak manapság Magyarországon a pilótává váláshoz.
Érdekel a pilótaképzés? Akkor a Pilóta leszek könyvben mindenre megtalálod a választ! Most egy rakás bónuszt is kapsz hozzá! Klikk a könyvre és nézd meg a részleteket! Érdekel a könyv! |
---|
1. A leglassabb és legdrágább út
A pilótaképzés különböző modulokból épül fel. Nevében is benne van a képzésnek, hogy moduláris. Ebben a formában a nulláról először a PPL szakszolgálati engedélyt szerzi meg az ember. Utána jöhet az éjszakai repülés, ami egy újabb modul. Ezt követően már el lehet kezdeni a CPL vagy ATPL elméletet, repülni kell, önköltségen, gyűjteni az órákat, hogy jöhessenek a következő modulok: műszerrepülés, többmotoros képzés és így tovább.
Minden egyes modul végén hatósági vizsga van, a szakszolgálati engedélybe sorba kerülnek be az újabb jogosítások. Ezeket ugyanakkor fenn is kell tartani, ami folyamatos repüléseket és vizsgákat jelent. Utóbbiakra általában 1-2 évente kerül sor. Itt saját tempóban haladhat az ember, munka mellett is van lehetőséged végig csinálni. Akár 10 évig is elhúzhatod, ha kedved tartja vagy ennyi idő kell az anyagi háttér megteremtéséhez. A moduláris képzésnél ugyanis minden költséget a tanuló áll, ez egyben a legnagyobb hátránya is. Összesen nagyjából 18-20 millió Ft szükséges, hogy eljuss oda, hogy kopogtass egy légitársaság ajtaján, hogy helló, jönnék hozzátok felvételizni.
2. Aranyközép és gazdaságos út
Ha nem jöhet számításba a moduláris képzés, akár a magas költség, akár az elhúzódó idő miatt, akkor az integrált képzés lesz a neked való. Itt ugyanis már van lehetőség Diákhitel2 igénylésre, ami lényegében egy kölcsön. Ugyanis 0%-os a kamat rajta. Ezek a diákhitellel megtámogatott integrált pilótaképzések idehaza kizárólag egyetemi, nappali oktatás keretén belül érhető el. Emiatt itt 0-24-ben ennek kell élni, munka mellett kizárt, hogy sikeresen teljesítsd.
Jelenleg Nyíregyházán és Budapesten találsz ilyeneket. Érdemes az egyetemek által hirdetett nyílt napokra elmenni, összehasonlítani őket és ez alapján dönteni. Egyetem-egyetem között is nagy különbség tud lenni, lásd a klasszikus szakmákat.
Minden szakterületen (pl. orvos, jogász, mérnök stb.) megvan a No.1 egyetem itthon is, ahová folyamatosan túljelentkezések vannak. Az egyetemekkel együttműködő repülőiskoláknál érdemes mérlegelni a repülőgép flotta méretét, annak egységességét, az oktatók számát, a reptér minőségét (füves vagy beton – utóbbi kedvezőbb), a reptér felszereltségét (jó, ha van pályafény, VOR, ILS) az oktatás múltját, azaz hogy mióta van az adott egyetemen pilótaképzés.
Ebben a képzési formában 7 félév alatt nulláról, nulla repülős tapasztalattal el tudsz jutni oda, hogy jelentkezz egy légitársasághoz. Az egyetlen kritérium ehhez a képzéshez, hogy rendelkezz érettségivel. Jó hír, ha már van egy diplomád, akkor posztgraduális képzésben ugyanez a tanulmány 4 félévre tud rövidülni.
3. Légitársasági kadétprogram
A már ismertetett két út mellet ez a harmadik, ami igazából a kettő keveréke. Itt már nincs 100 százalékban diákhitel, kell némi önrész, a többit szerencsére megfinanszírozza a légitársaság. Cserébe évekig vonja a fizetésedből, tehát utólag itt is vissza kell fizetni, ingyen képzés nincs már sehol (a Diákhitel2 is visszafizetős az integrált képzések esetében). Ezen felül a légitársaság magához köt évekre (kb. 5-6 év), ha idő előtt felmondasz, akkor szintén ki kell csengetni a fennmaradó hitelt.
Idehaza a WizzAirnek érhető el kadétprogram, érdemes utána keresni és megnézni az éppen aktuális feltételeket, követelményeket. Élő nyílt napot is tartanak évi 1-2 alkalommal, érdemes elmenni és személyesen ismerkedni a céggel, a programmal. Érdemes ezeket kihasználni, ugyanis itt személyesen tőlük lehet kérdezni.
Időben bő két év alatt lehetsz nagygépes pilóta itt is, integrált képzés zajlik, akár az egyetemi képzéseknél. Munka mellett ezt sem lehet bevállalni.
További tanácsok
Bármelyik utat is választod, tudd, hogy ezen a területen is főként a fiataloké a jövő. Ha 35 éves korig nem vágsz bele egy olyan képzésbe, ami 2-3 év alatt eljuttat a nagygépig, akkor ne reménykedj abban, hogy felvesznek valahová. Főként, ha a nulláról kezded. Volt már rá példa, hogy 40 felett helyezkedett el valaki egy légitársaságnál, de neki előtte volt több, mint 1000 órája kisgépen és oktatott is.
A business jet-es repülés jó alternatíva lehet a nagygépes mellett, ráadásul változatosabb is. Itthon viszont ilyen céghez nagyon kis eséllyel lehet bekerülni.
Ne tévesszen meg az, hogy pilótahiány van a világban. Ennek ellenére nem fognak enyhíteni a követelményeken. Tény, hogy több helyen több 100 óráról levitték kb. 200 órára vagy az alá a jelentkezéshez szükséges óraszámot, de az alapvető tudást, ami a biztonságos repüléshez kell, azt megkövetelik.
Ha 200 óra kell és odamész 200-250 órával nagy eséllyel lesz olyan (a többség), akinek van 500-600 órája és akár oktatói múltja is. Természetesen ez sem jelent garanciát, ismerek olyat, aki már majdnem megkapta az Airbus jobb ülését, de a tréningek végén bukott el. Mindezt 500 feletti óraszámmal és oktatói múlttal.
Ha már kifutottál a korból vagy a fentiek után nagy falatnak tűnik a nagygépes karrier, akkor se add fel a pilóta álmaidat! Egy motoros vitorlázó vagy motoros gép is tud olyan élményt adni, amit életed végéig nem fogsz elfelejteni. Csinálj egy kisgépes jogosítást a nagygépes töredék áráért és élvezd a repülés és a pilótaság élményét kettő vagy négyszemélyes gépeken. Azok egyébként is nagyobb élményt adnak, mint a több tíz vagy száz tonnás monstrumok. Emellett ne gondold, hogy a nagygépes pilóták mindennapjai olyan rózsaszín világban telnek, mint azt a YouTube-on lévő néhány perces összevágott videók szemléltetik.
Ha bizonytalan vagy, esetleg további információra vágysz és ezeket egy független forrásból akarod megszerezni, akkor a Pilóta leszek könyvet javaslom elolvasni. Ott a fentieken kívül sokkal részletesebben megyünk végig a pilótaképzéssel kapcsolatos kérdéseken. Ha boldogulsz enélkül, akkor hajrá! Mielőbb érd el a pilóta céljaidat!
Érdekel a pilótaképzés? Akkor a Pilóta leszek könyvben mindenre megtalálod a választ! Most egy rakás bónuszt is kapsz hozzá! Klikk a könyvre és nézd meg a részleteket! Érdekel a könyv! |
---|
Ha belegondolok, hogy orvoshallgatokent fizetnek masfelmilliot felevente, tizenket felevig, akkor pilotanak lenni olcso buli.
De, ha elpialnam, elcigiznem es eldiszkoznam a penzem, esetleg a wc-re is kocsival mennek, akkor annyi forinttal csuszik majd kesobbre a szakszom. Jol ertem?
De mi van, ha valaki meg csak el sem bulizta a penzet, a szulei minimalberesek, az illetok kituno tanulok es van felsofoku angol nyelvismetetuk is? Szamit a tanulmanyi eredmeny egyaltalan, vagy barki repulhet, akinek penze van ra?
Tudnak karriert epiteni egy jol fizeto multiceg kotelezo tuloras munkabeosztasa mellett?
Mi a tapasztalat a sok pezzel, de keves idovel rendelkezok, vagy a sok idovel, de kozalkalmazotti berrel rendelkezok, mint ket szelsoseges peldat mutato – tobbseg eselyeivel kapcsolatban?
Ido kell, tudas, vagy csak penz?
Ahogy a cikkben is le van írva, ha valaki okos, annak ott van Nyíregyháza és a Diákhitel 2.
Ezzel a minimálbéres gyereke is megvalósíthatja az álmait. Csak nem szabad kishitűnek lenni. Az így sem jó egy pilótának.
Hát…ahhoz,hogy koleszban élj, és ne halj éhen, alsó hangon kell havonta 100 ezer forint. Akkor még nem utaztál haza, nem fizetted ki az orvosidat, és folytathatám a sort. A főiskola alatt ugyan dolgozhatsz, de rengeteget kell tanulnod, nem valószínű, hogy a kettő megy együtt.
Tehát mininmálbéres szülőkkel – már ha nem csak papíron azok – kicsi az esélyed.
A nyelvtanulás sem olcsó. Nagyon kevesen képesek eljutni a megfelelő szintre segítség nélkül. az is pénz. Bizony, még ha a gyerek felveszi is a diakhitel 2-őt, a szülönek minimum 5 millió forintjába kerül ez a történet. És 5 milliót tanulás mellett megkeresni…nem mission impossible. de nagyon keveseknek sikerül.
Jó olvasni ezeket a dolgokat, tudomást sem véve a magyar rögvalóságról!.. Vajon hányan képesek az itt repkedett milliók kivágására a mellényzsebből, még kisgép esetében is, főleg a középiskola után?? És vajon hányan hitelezik be magukat fiatalon 20-30évre csak hogy saját lakásuk legyen egy ilyen képzés árából..Majd nyögni azt egy átlag magyar fizetésből. Ne legyünk már naivak. Az előttem szóló jól látja a dolgokat, ha kitűnő a nyelvismeret és tanulmányi eredmény az önmagában kevés, ha a szülők minimálbéresek vagy egyszerüen csak szegényebb sorból jössz, nem leszel pilóta sosem.. Olyan kiváltságos szakma ez mint pl. diplomatának vagy ügyvédnek lenni, nem árt ha az ember felmenői is ezt a szakmát űzték.
Miért is kellene egy pilótának átlag magyar fizetésből nyögnie a hitelt?
Azert az tulzas hogy sosem. Egy atlag pilota(elso tisztkent) kb 3000 eurot keres bar ez sokmindentol fugg ahogy az is h mennyi marad meg neki ebbol. Ugyanis a tapasztalat es a repult orak szama befolyasolja a fizetest es nem mindegy hogy hol van bazison. De tegyuk fel hogy optimalis a helyzet. meg ha a 120000euros kadetprogramot is valasztja akkor is kb 8 ev alatt lehet torleszteni ezt a mennyisegu penzt ugy hogy el mellette(4 evig elso tiszt es meg 4evig mint kapitany) de persze ez tobb valtozos keplet viszont azert latszik hogy nem 30eves futamidorol beszelunk
Ezt honnan vetted, hogy 35 evesen el kell kezdeni a kepzest, kulonben nem fogjak felvenni sehova a jelentkezot? Ez egyaltalan nem igaz, nincs ilyen korhatari megkotes, ez igy felrevezeto.
Nem azt írtam, hogy megkötés. Ez csak egy sokak által javasolt küszöbérték, ami felett 0 repülős múlttal kezdve erősen csökkennek az esélyek, hogy valaki bekerüljön a nagygépes világba. Természetesen nem lehetetlen, de aki nem engedheti meg magának, hogy >10 M Forint összeget bukjon, inkább élje ki repülési vágyait a kisgépes repülésben töredék összegből.
Nincs de kiszorjak aki nekik oregnek szamit
Szerintem vitorlázóval jó kezdeni!Sok nagygépes visszajár vitorlázni,mert a repülés ott kezdődik nem a gépi erővel meghajtot-taknál.Kell egy rátermettség ami a vitorlázó és kismotoros időszakban már kezd meglátszani.Nagygépet vezetni olyan ,mint buszon közlekedni Ferrari helyett.A baj ott kezdődött,hogy tönkretették azt a régi folyamatot ahol az alapoktól kezdődött a képzés.Hiába optimista a tanuló ha a végén bele bukik a sok millióval!Akkor,hogy fizeti vissza?Nem is beszélve az egészségügyi alkalmasságról hiszen emberből vagyunk és minket is érhet állapotromlás.Reklámot lehet csinálni a repülésnek és kell is DE nem árt az óvatosság!
Sziasztok!
Egy 3,5. út kimaradt:) A BME-n is indul már pilótaképzés!:) Hasonló a nyíregyházihoz, (ehhez is lehet Diákhitel 2-t igényelni) csak ahhoz képest előnyökkel és hátrányokkal:
Előnyei:
Budapesten, így sokaknak nem kéne elköltözniük
Rövidebb. Összesen 3 félév, ha már van PPL-ed
4 félév, ha a nulláról kezded
Könnyebb, mint a nyíregyi, nem repülőmérnököket képeznek, nincs a rengetek buktató tantárgy, mint az ábrázoló geometria, stb., hanem kimondottan pilótaképzés zajlik, első félévben a PPL elméleti tárgyak, utána az ATPL 14 tantárgya, végül az MCC+CRM, JOC elméleti anyagai…
Hátrányai: posztgraduális képzés, tehát olyanon jelentkezhetnek, akiknek van már valamilyen Ba/Bsc diplomájuk…
http://www.vrht.bme.hu/hu/oktatas/aviation-engineer-kepzes.html
Ha valakit érdekel:)
Üdv., Gyuri
Lehet hülye vagyok, de ez mit jelent, hogy az első félév ’17 február, a második ’16 szeptember?
A képzés indítása
1, félév: 2017.februártól (megfelelő számú, min. 5 fő jelentkezése esetén)
2, félév: 2016. szeptembertől Jelentkezési űrlap (jelentkezési határidő: 2016.08.28.)
Jelentkezés feltétele (a lent meghirdetett követelményeken felül):
Érvényes PPL-SEP szakszolgálati engedély
ICAO Level 4 nyelvvizsga
Most akkor kell hozzá PPL vagy sem?
Szia. Akkor a 4. út a Nyíregyházi Egyetem MSC-je. Ugyanaz ami a BME-n. 3félév ha van egy BSC-d. És ott is megkapod a végèn az ATPL „jogosítványt”! És már Nyíregyházán sem repülőnérnököket képeznek, hanem hivatásos repülőgép pilótákat.
[…] hogy komoly tapasztalattal rendelkező első tiszteket és kapitányokat keresnek. Először olvasd el itt, hogy manapság milyen úton módon lehet elkezdeni a nagygépes pilóta […]